Da jeg gik ned med stress og fik voldsomme angstanfald tilbage i 2010, der stoppede jeg med at leve. Jeg havde det så dårligt, at jeg ikke en gang kunne være i min egen krop.

Det var virkelig ikke et liv, jeg ønskede!!

Efter noget tid faldt jeg over en øvelse, som handlede om at beskrive mit livsformål og min vision for mit liv. Nu har jeg altid været en drømmer, så det her med at kunne drømme mig væk til et bedre og mere interessant liv – var lige mig.

Måske er det også noget for dig?

Skriv ned i et hæfte eller i en notesbog, hvordan du ser dit liv om 1, 5 og 10 år. Beskriv også dine følelser. Hvordan vil du have det? Du kan også beskrive dufte og oplevelser – sæt dine følelser i spil, så virker det her øvelse endnu bedre.

Skriv også dine livsværdier ned. Hvad er det vigtigste for dig i dit liv? Er det f.eks. frihed (at blive fri af angsten), kærlighed (møde manden/kvinden i dit liv) eller fred (fred i sindet)?

Beskriv hvad det vil koste dig ikke at få opfyldt dit livsformål og visionen for dit liv?

Og også hvad det vil give dig, hvis du lever efter dit livsformål og din livsvision?

Du bliver virkelig nødt til at gå ind i dine følelser her – smerten og glæden.

Jeg har selv brugt og bruger stadig denne øvelse. I LOVE IT!

Det er også vigtigt at lære at se angsten som din ven og ikke som din fjende. Da angsten forhindrede mig i at leve det liv, jeg ønskede, der så jeg den absolut ikke som min ven. Det er helt sikkert!

Men i dag siger jeg altid, at angsten var en gave pakket ind i sandpapir. Sådan ser jeg den virkelig den dag i dag. Men det har altså også været en forandringsproces, der åbnede mine øjne, så jeg kunne se netop det. Det kommer ikke af sig selv.

Men det er vigtigt at slutte fred med sin angst, da den ellers kun vil begrænse dig og holde dine drømme nede. Angsten kan blive et tegn på, at du skal handle.

Det er det jeg bruger den til i dag. Som et kompas. Jeg er f.eks. stoppet i et job, da angsten lige så stille dukkede op. Der vidste jeg, det her er ikke godt for mig. Og det var altså en rigtig god beslutning – en svær beslutning, men meget nødvendig!

Når angsten kommer, så har du også for længst ignoreret både dine tanker og din intuition (det der også kan kaldes mavefornemmelse).

Du skal simpelthen have fat i, hvorfor du er så bange? Hvad frygter du? Hvad er angsten et tegn på i dit liv?

Hvor i dit liv er angsten din fjende?

Hvilke tanker begrænser dig?

Få det skrevet ned, så står det der lige foran dig – så bliver du tvunget til at forholde dig til det.

Der er ingen mennesker, der ikke oplever angst på et tidspunkt i deres liv. Frygten vil jo aldrig forsvinde.

Du vil måske endda opleve mere frygt, jo tættere du kommer på at leve dit livsformål fuldt ud. Her taler jeg selvfølgelig om den irrationelle frygt. Den du har lært dig selv at tænke – den er jo selvskabt og foregår oppe på øverste etage i dit hoved.

Besvar følgende spørgsmål og skriv dem ned i dit hæfte eller notesbog:

Hvordan kan jeg udnytte min angst (det jeg frygter, er bange for) som motivation?
Hvordan er angsten min ven?
Hvad forsøger angsten at fortælle mig?

Fokusér på dine tanker:

Hvad er jeg egentlig så bange for?
Hvad er det værste der egentlig kan ske?
Hvordan kan jeg bruge min angst (det jeg frygter, er bange for) positivt og gøre det jeg virkelig gerne vil (brænder for), selv om jeg er ekstrem bange?

Fokusér på din intuition (din mavefornemmelse):

Hvad fortæller du mig?
Hvad er dit budskab til mig lige her og nu?

Du er meget velkommen til at kommentere indlægget her og komme med et forslag, hvis du selv har oplevet noget, der virker rigtig godt i forhold til tanker og angst.

Pas på dig selv, så længe…

Kh
Sofia

(Visited 583 times, 1 visits today)
Share This