En af de største angst triggers er frygt.
Heartmath I alle former for angst er der et element af frygt.HeartmathFrygten dukker jo op, fordi vi tror at vores sikkerhed er truet.
HeartmathFrygt er ligesom en advarselslampe – ding ding – der advarer os mod en trussel.
HeartmathDet er rigtig svært at give slip på frygt – og i disse dage er der mange, der taler om at du skal overvinde frygten.
HeartmathMen det er faktisk noget de fleste mennesker har meget svært ved at slippe.
HeartmathFordi før du kan give rigtig slip på noget du frygter, skal du virkelig FØLE og TRO på det, du siger til dig selv.HeartmathAngst triggers
HeartmathDet er nemlig dine FØLELSER og OVERBEVISNINGER der bestemmer her.
HeartmathHvis du ikke helt tror på det, vil frygten dukke lige så stille op igen og igen – og den vil hive fætrene og kusinerne med til festen i form af ude-af-kontrol reaktioner som fx vrede, at trække sig tilbage eller depression.
HeartmathSikke en fest! Du kan også se min video “3 simple tips til at få dine angstanfald væk” <<<HeartmathDet er derfor vi føler os, så forbandet magtesløse – for hvordan pokker, får vi det væk, vi frygter allermest her i livet?
HeartmathOg det handler ikke om at undertrykke frygten eller se bort fra reelle trusler.
Heartmath

Følelsesmæssige investering
Heartmath

Det handler om at styre din følelsesmæssige investering i disse frygt-følelser og den projektion, vi skaber.
HeartmathMåske tænker du, hvad er følelsesmæssig investering?
HeartmathFølelsesmæssig investering sker når fx “du bliver nervøs, når din kollega kommer 20 minutter for sent på arbejde, og angsten sætter ind – og du tænker om hun er kørt galt eller faldet om derhjemme
HeartmathHvis vi skal være helt ærlige, skaber vi ren fiktion og tilføjer mere og mere fantasi til denne projektion, der får hele situationen til at blive værre og værre.
Heartmath

Angst vaner

 

Tænker du på angst – som en vane?
HeartmathAltså noget du selv skaber?
HeartmathNej vel, det gør de fleste mennesker ikke.
HeartmathKender du ikke det – at du tænker på det værste ”worst-case scenarios”, der KAN ske enten på arbejdspladsen, derhjemme, i familien eller rent personligt.
HeartmathSådan starter en angst-vane oftest.
HeartmathDu kan lave bunker af angst-projektioner.
HeartmathEn frygt eller bekymring kan hoppe op af én af bunkerne, fordi der er et eller andet der trigger dig.
HeartmathOg du er altså meget mere udsat, hvis du er træt eller overvældet.
HeartmathBekymring kan starte med en følelse eller opfattelse efterfulgt af en tanke, og en følelse, så en anden tanke, og en anden følelse – indtil du er viklet ind i en angst-cyklus.
HeartmathDu ender op med at blive trist eller vildt vred over alt det der KAN ske.
HeartmathHjernen elsker at søge og undersøge alle vinkler, den kan finde relateret til disse worst case-scenarier.
HeartmathHjernen er både vores skaber og vores sabotør.
HeartmathHvor mange gange tror du, at jeg har siddet i en angst-cyklus og fortalt min hjerne, at nu må den altså stoppe, fordi det jeg er bange for sker ikke.
HeartmathHallooooo hjerne, hører du???
HeartmathDen bliver bare ved med at komme med flere af de her:
HeartmathHar du tænkt på det her?
HeartmathEller
HeartmathSofia, hvad nu hvis ….
Heartmath
Fuck nu OFF!!!
HeartmathDet der sker imens er, at du dræner din energi og så dræner du den lige lidt mere igen.
Heartmath

De 4 største angst triggers vi har:
Heartmath

  • Frygt
  • Usikkerhed
  • Sammenligninger
  • Selv-billede

HeartmathOg nogle af vores angst-vaner er så skide genkendelige for os, at vi overhovedet ikke bemærker dem.
HeartmathSkræmmende, ik!
HeartmathAngst vaner kan føre til ubalancer i nervesystemet og biokemien, og kan skabe panikanfald og andre ubehagelige fysiske reaktioner.
HeartmathHvis du lider af panikanfald, kan det være at du frygter, at du bliver sindssyg eller hvad andre mennesker vil tænke om dig, hvis du mister kontrollen.
HeartmathDet er helt almindeligt, når du har skabt en angst vane.
HeartmathMen sindssyg bliver du altså ikke.
HeartmathMidt i denne depri-sump.
HeartmathSkulle vi så ikke lige snuppe en god nyhed.
HeartmathYES!
HeartmathJa, løsninger skal der til.Heartmath

Den gode nyhed
Heartmath

Den gode nyhed er, at du KAN ændre dine angst vaner og eliminere dine angst triggers.
HeartmathDet er der heldigvis mange mennesker, der gør.
HeartmathMen først er du nødt til at vide noget om de underliggende psykologiske mekanismer.
HeartmathI næste blogindlæg fortæller jeg meget mere om, hvad den hyppigste årsag er til angst.
HeartmathHer får du alle detaljer.
HeartmathI mellemtiden kan du kigge på denne trin-for-trin guide, jeg allerede har offentliggjort om at håndtere angst. Her får du nogle tips til, hvordan du kan takle og udfordre angst:
HeartmathKlik her for at læse Håndtering af Angst

Heartmath

Skriv en kommentar, hvis der er noget, du kan bruge fra indlægget. Tak fordi du læste med idag Hjælp til angstAngst hvad kan man selv gøre?

angst meditation

 

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få samtidig mine 7 konkrete råd og værktøjer til at få angsten væk.

JA TAK, JEG VIL GERNE TILMELDE MIG

 

 

(Visited 47 times, 1 visits today)
Share This