En af de største angst triggers er frygt.
Heartmath I alle former for angst er der et element af frygt.Heartmath Frygten dukker jo op, fordi vi tror at vores sikkerhed er truet.
Heartmath Frygt er ligesom en advarselslampe – ding ding – der advarer os mod en trussel.
Heartmath Det er rigtig svært at give slip på frygt – og i disse dage er der mange, der taler om at du skal overvinde frygten.
Heartmath

Det er svært at slippe frygten

 

Men det er faktisk noget de fleste mennesker har meget svært ved at slippe.
Heartmath Fordi før du kan give rigtig slip på noget du frygter, skal du virkelig FØLE og TRO på det, du siger til dig selv.Heartmath Det er nemlig dine FØLELSER og OVERBEVISNINGER der bestemmer her.
Heartmath Hvis du ikke helt tror på det, vil frygten dukke lige så stille op igen og igen – og den vil hive fætrene og kusinerne med til festen i form af ude-af-kontrol reaktioner som fx vrede, at trække sig tilbage eller depression.
Heartmath Sikke en fest! Du kan også se min video “3 simple tips til at få dine angstanfald væk” <<<Heartmath Det er derfor vi føler os, så forbandet magtesløse – for hvordan pokker, får vi det væk, vi frygter allermest her i livet?
Heartmath Og det handler ikke om at undertrykke frygten eller se bort fra reelle trusler.
Heartmath

Følelsesmæssige investering
Heartmath

Det handler om at styre din følelsesmæssige investering i disse frygt-følelser og den projektion, vi skaber.
Heartmath Måske tænker du, hvad er følelsesmæssig investering?
Heartmath Følelsesmæssig investering sker når fx “du bliver nervøs, når din kollega kommer 20 minutter for sent på arbejde, og angsten sætter ind – og du tænker om hun er kørt galt eller faldet om derhjemme
Heartmath Hvis vi skal være helt ærlige, skaber vi ren fiktion og tilføjer mere og mere fantasi til denne projektion, der får hele situationen til at blive værre og værre.
Heartmath

Angst vaner

 

Tænker du på angst – som en vane?
Heartmath Altså noget du selv skaber?
Heartmath Nej vel, det gør de fleste mennesker ikke.
Heartmath Kender du ikke det – at du tænker på det værste ”worst-case scenarios”, der KAN ske enten på arbejdspladsen, derhjemme, i familien eller rent personligt.
Heartmath Sådan starter en angst-vane oftest.
Heartmath Du kan lave bunker af angst-projektioner.
Heartmath En frygt eller bekymring kan hoppe op af én af bunkerne, fordi der er et eller andet der trigger dig.
Heartmath Og du er altså meget mere udsat, hvis du er træt eller overvældet.
Heartmath Bekymring kan starte med en følelse eller opfattelse efterfulgt af en tanke, og en følelse, så en anden tanke, og en anden følelse – indtil du er viklet ind i en angst-cyklus.
Heartmath Du ender op med at blive trist eller vildt vred over alt det der KAN ske.
Heartmath

Det her elsker din hjerne

 

Hjernen elsker at søge og undersøge alle vinkler, den kan finde relateret til disse worst case-scenarier.
Heartmath Hjernen er både vores skaber og vores sabotør.
Heartmath Hvor mange gange tror du, at jeg har siddet i en angst-cyklus og fortalt min hjerne, at nu må den altså stoppe, fordi det jeg er bange for sker ikke.
Heartmath Hallooooo hjerne, hører du???
Heartmath Den bliver bare ved med at komme med flere af de her:
Heartmath Har du tænkt på det her?
Heartmath Eller
Heartmath Sofia, hvad nu hvis ….
Heartmath
Fuck nu OFF!!!
Heartmath Det der sker imens er, at du dræner din energi og så dræner du den lige lidt mere igen.
Heartmath

De 4 største angst triggers vi har:
Heartmath

  • Frygt
  • Usikkerhed
  • Sammenligninger
  • Selv-billede

Heartmath Og nogle af vores angst-vaner er så skide genkendelige for os, at vi overhovedet ikke bemærker dem.
Heartmath Skræmmende, ik!
Heartmath Angst vaner kan føre til ubalancer i nervesystemet og biokemien, og kan skabe panikanfald og andre ubehagelige fysiske reaktioner.
Heartmath Hvis du lider af panikanfald, kan det være at du frygter, at du bliver sindssyg eller hvad andre mennesker vil tænke om dig, hvis du mister kontrollen.
Heartmath Det er helt almindeligt, når du har skabt en angst vane.
Heartmath Men sindssyg bliver du altså ikke.
Heartmath Midt i denne depri-sump.
Heartmath Skulle vi så ikke lige snuppe en god nyhed.
Heartmath YES!
Heartmath Ja, løsninger skal der til.Heartmath

Den gode nyhed
Heartmath

Den gode nyhed er, at du KAN ændre dine angst vaner og eliminere dine angst triggers.
Heartmath Det er der heldigvis mange mennesker, der gør. Læs også: Angst for at flyve
Heartmath Men først er du nødt til at vide noget om de underliggende psykologiske mekanismer.
Heartmath I næste blogindlæg fortæller jeg meget mere om, hvad den hyppigste årsag er til angst.
Heartmath Her får du alle detaljer.
Heartmath I mellemtiden kan du kigge på denne trin-for-trin guide, jeg allerede har offentliggjort om at håndtere angst. Her får du nogle tips til, hvordan du kan takle og udfordre angst:
Heartmath

Heartmath

Skriv en kommentar, hvis der er noget, du kan bruge fra indlægget. Tak fordi du læste med idag Hjælp til angst Angst hvad kan man selv gøre?

angst meditation

 

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få samtidig mine 7 konkrete råd og værktøjer til at få angsten væk.

JA TAK, JEG VIL GERNE TILMELDE MIG

 

 

(Visited 1.092 times, 1 visits today)
Share This