Lever du med angst, kender du sikkert det med at have rigtig mange bekymringer.

 

Jeg har selv haft adskillige bekymringer, og jeg har virkelig arbejdet hårdt på at få lukket ned for dem.

 

Lige om lidt gennemgår jeg en nem og hurtig øvelse med dig, som gør dine bekymringer mindre.

 

På det tidspunkt hvor jeg havde flest bekymringer, var jeg simpelthen så mega træt hele tiden og virkelig drænet for al energi.

 

Og det er der egentlig ikke noget underligt i, fordi hjernen bruger oceaner af energi på at producere og formidle tankerne til resten af kroppen.

 

Din hjerne bryder sig ikke om, når den bruger for meget energi.

 

Det er derfor, vi mennesker har vaner. (Det vi gør uden at tænke for meget over det fx at børste tænder).

 

Jeg havde ekstremt mange bekymringer, måske kender du det også fra dig selv?

 

Bekymringer som de her:

 

”Bliver jeg nogensinde rask igen”

”Er jeg sindssyg”

”Er livet slut for mig nu”

”Bliver jeg mig selv igen”

”Påvirker angsten mine børn”

 

Det er derfor en rigtig god ide at blive bevidst om dine tanker, fordi du automatisk i den proces også begynder at lukke ned for dine bekymringer.

 

Louise Hay (du kender hende måske fra ”Helbred dit liv”)

 

Hun siger følgende:

 

”Lige meget hvor stort et problem, du synes du har, så har du kun at gøre med en tanke. Og den tanke kan ændres.

Vi vælger at tænke en tanke, og tanken skaber en følelse, som vi tror på er sand. Friheden for os ligger i, at vi har mulighed for at tænke en ny tanke”

 

Ønsker du at stoppe din angst og dine angstanfald, er du nødt til at sætte ind her.

 

At træne din hjerne til at tænke nye tanker er fuldstændig altafgørende for at stoppe angsten.

 

Bekymringer kan også være en komponent i selve angsten, hvor du er bange for, at…

 

  • du bliver alvorligt syg
  • der sker dine børn noget
  • den kræftsygdom du har haft, vender tilbage osv…

 

Jeg vil derfor gerne lave en lille øvelse med dig, der kan hjælpe på dine bekymringer.

 

Jeg vil tage dig igennem fire trin for at fjerne dine bekymringer, så du kan fjerne eller tage brodden af det, du frygter.

 

Brug et stykke A4 papir eller en notesbog, hvor du tegner en streg ned igennem midten af papiret.

 

Trin 1: På venstre side af papiret definer du det problem eller den situation, som du bekymrer dig om og skriv den ned så detaljeret som muligt.

 

Stil dig selv spørgsmålet ”Hvad er det helt præcist jeg bekymrer mig om?”

 

Trin 2: På højre side af papiret skriver du, hvad det værste, der kunne ske, hvis det du bekymrer dig om blev til virkelighed.

 

Stil dig selv spørgsmålet: ”Hvad er det værste, der kan ske, hvis min bekymring bliver til virkelighed?”

 

Det kan være at du mister dit job, det kan være du mister penge, det kan være at dit parforhold ryger, at dit helbred bliver dårligere. Lige meget hvad det er, så skriv det ned.

 

Du vil opdage at trin 1 og trin 2 fjerner noget af den stress og bekymring, som pumper løs i din krop.

 

Trin 3: handler om at tage en beslutning. Du vælger at acceptere, hvis det værst tænkelige skulle ske.

 

Sig højt til dig selv ”Hvis det sker, så vil jeg lære at leve med det”.

 

Trin 4: Når du har besluttet, at du vil acceptere det værst tænkelige, hvis det skulle opstå – brainstorm over alt det du kan gøre – lige nu – så du sikrer at det værst tænkelige ikke sker.

 

Når du accepterer det værste, så vil du opleve, at dine bekymringer falder mere til ro eller går helt væk, og din hjerne vil blive roligere og klarere, og den vil have større mulighed for at tænke nogle kreative tanker – lede efter muligheder og løsninger.

 

Husk på – at du godt kan lære at stoppe din frygt ved at øve, gentage og ved at sætte mental træning på din to-do liste.

 

Der er desværre ikke noget Quick Fix.

 

Du er nødt til at vælge at prioritere dig selv og sætte dig selv først.

 

Det har jeg selv utroligt svært ved, men det rykkede virkelig for mig, da jeg begyndte at sætte mig selv først.

 

Jeg har fundet ud af, at hvis jeg ikke har det godt, så trives min lille familie heller ikke.

 

Prøv at kigge dig omkring.

 

Hvordan har du det, hvis du virkelig skal være ærlig over for dig selv?

 

Hvordan trives din familie?

 

Kærlig hilsen
Sofia

 

Ps. Meget forsimplet, så klarer nogle mennesker sig bedre end andre, fordi de gør tingene på en anden måde, og fordi de gør de rigtige ting, rigtigt.

 

Så hvis du er havnet i den mentale fælde (som jeg har været i) og tænker, at alle de mennesker, der klarer sig bedre end dig, er bedre – så er det ikke altid tilfældet.

 

De gør bare tingene på en anden måde. Og det de har lært at gøre, kan du også lære.

 

Når du følger de skridt, jeg fortæller om og viser dig i min nye online workshop, kan du hurtigere stoppe angsten.

 

Du får en værktøjskasse fyldt med teknikker og strategier, der hjælper med at stoppe angsten og gør din hverdag nemmere.

 

Du kan vende dine frustrationer og bekymringer til større mod, større personlig styrke og meget mere handlekraft.

 

Ønsker du at skabe et andet resultat end det du har nu, så er du simpelthen nødt til at gøre noget andet, end det du gør i dag. Ellers vil du blive ved med at køre i ring og få det samme resultat.

 

Mere om Workshoppen ”Stop din angst – 6 små skridt til en hverdag uden tanker og reaktioner styret af angst” her <<<<

 

 

Book og sikre din plads på Workshoppen for kun 1 krone – tilmeldingerne er begyndt at tikke ind – KLIK HER

(Visited 1.526 times, 1 visits today)
Share This