Idag vil jeg give 5 af mine vigtigste erfaringer videre til dig.
Det handler om at skabe overblik og ro i en travl hverdag. Du kan også se min video om at skabe overblik i hverdagen lige her <<<
Der er ingen af mine kunder, der har henvendt sig til mig for at få hjælp, som har en ugeplan eller et ugeskema over deres uge.
Og det er sindsygt vigtigt, når du har angst, at du skaber dig et overblik over din uge. Hvad du skal lave og får det ind i et ugentligt skema, så du ved hvad du skal gøre hver eneste dag for at starte den helingsproces, som jeg kalder det for at få din angst væk.

planlægningDet der gør, at du kommer ud af angsten, er jo hvad du gør.

1. SKAB DIG ET OVERBLIK

Du investerer din tid klogt ved at lave et ugeskema, hvis du ikke har et i forvejen, fordi det er med til at give dig et visuelt billede af, hvor meget du egentlig kan nå hver dag?
Jeg er fx sådan en type, der altid tror, at jeg kan nå 14 dages arbejde på én dag. Så jeg har et ugeskema over min uge, fordi hvis jeg ikke har det, knokler jeg mig selv ihjel. Det var derfor at jeg fik stress og angst. Jeg er ikke særlig god til at være realistisk omkring, hvor meget jeg kan nå. Jeg har brug for at blive holdt fast i et skema, fordi jeg altid lige synes jeg kan nå at lave en ny video til jer eller jeg kan da også lige nå at skrive et nyhedsbrev, eller jeg kan godt lige få en kundesamtale og så videre.
Og det kan jeg altså ikke – selvom jeg rigtig gerne ville! Jeg har den samme tid til rådighed som dig, og den VIL jeg prioritere fornuftigt. Det skaber ro og balance i min hverdag. Det hjælper det her skema mig til at holde fast i.

2. ME TIME – SÆT DIG SELV FØRST

Det er vigtigt at sætte noget mig-tid af eller det jeg kalder ME TIME. Du må gerne være lidt egoistisk, når du har angst – når du ikke har det så godt, bliver du nødt til at prioritere dig selv. 
Du husker sikkert den her med flyvemaskinen, at du skal sætte ilt-masken på dig selv før dit barn. Og det er jo klart! Hvis du ikke fungerer 100 %, kan du heller ikke give særlig meget til dem, der er omkring dig – din partner, dine børn, dine venner, din familie og så videre. Det er altså vigtigt at sætte den her tid af til at du kan hvile og restituere. Det er så vigtigt!!!

3. DU HAR 100 % – HVER ENESTE DAG

Du har 100 % – hver eneste dag. Du har ikke 110 %. Tit og ofte tror vi, at vi har 110 %.
Jeg kan godt lige klemme en kaffeaftale ind selvom jeg også skal til middag hos mine forældre.

Men kan du ikke. Og især ikke når du har angst. Og hvis du har angst kan det også være at du også har noget stress i din krop. Og det vil virkelig være en dårlig cocktail – at få presset en masse aftaler ind.Og når du har angst, har du måske også stress i kroppen. Jeg vil anbefale, at du ikke har mere end én ting, du skal, når du kommer hjem fra arbejde. Det kommer selvfølgelig an på hvilken graden af din angst og hvordan du har det. Men det er ihvertfald ikke særligt godt at proppe en masse aftaler ind i løbet af ugen.

Et lille tip er, at du sætter alle de timer af i ugeskemaet, hvor du er på arbejde, fordi så vil du også se, du måske ikke har så meget tid, som du måske går og tror.

4. SKEMAET GIVER RO

Når du får overblikket får du også ro. 

planlægning
I skemaet får du overblikket over, hvad du skal i løbet af ugen, og det gør. at du slapper mere af. Du skal ikke bruge tid på at tænke over, om du mon kan nå alt det, du har planlagt. Du kan se det sort på hvidt i skemaet.
En af mine kunder sagde forleden til mig; “Jeg er ikke til skemaer – jeg er ikke et skemamenneske. Det fungerer bare ikke“.
Jeg vil alligevel sige til dig. Prøv det af i 14 dage eller 1 måned for at se, om det alligevel ikke er dig.
Det kunne være, at det alligevel fungerede for dig, og det handler ikke om, at vi skal skrive alle vores småting ned, som fx jeg skal købe sko til min søn eller jeg skal ringe til tandlægen. Det skal være de store overordnede ting, du skal fx til dans med din datter, eller hvis du skal til yoga, og den tid du er på arbejde. Jep, du skal skrive alle dine arbejdstimer ind også.

5. DU FÅR TINGENE GJORT!

Det allervigtigste ved at skrive ting ned er, at chancen for at du får gjort tingene – er GIGANTISK større end hvis de forbliver oppe i hovedet.Det er det, det handler om. At få gjort de her ting – få skrevet sine øvelser ind fx mindfulness, meditation, åndedræt-træning eller motion. Skemaet holder dig fast i det, du er nødt til at gøre få at få kroppen til at slappe af og angsten til at gå væk.
Skemaet skaber MOMENTUMplanlægning
Det har også den side gevinst – at du ikke putter for meget ind i din hverdag. Vi med angst har en tendens til at putte alt for meget ind i vores hverdag.
Skemaet hjælper dig med at undgå at komme i en ressourcefattig tilstand – en energidrænet tilstand.
Du kan også læse brevkassespørgsmålet “Er angst og nervøsitet det samme? her <<<

 

Skriv en kommentar, hvis der er noget du kan bruge fra indlægget. Jeg læser alle kommentarene, og jeg skriver altid tilbage. Jeg synes, det er super skønt at have denne dialog sammen med dig.Angst hvad kan man selv gøre?

angst selvhjælp

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få samtidig mine 7 konkrete råd og værktøjer til at få angsten væk.

JA TAK, JEG VIL GERNE TILMELDE MIG

 

(Visited 206 times, 1 visits today)
Share This