Konstant en uvirkelighedsfornemmelse
angst meditation


Jeg er en kvinde på 30 år. Jeg har så længe jeg kan huske haft tendens til og perioder med angst, men det har altid været forbigående således at jeg har kunnet håndtere det. Jeg står dog nu i en situation, hvor jeg føler at angsten fuldstændig har taget kontrollen over mit liv.angst meditationJeg har konstant en uvirkelighedsfornemmelse, som bedst kan beskrives som om jeg føler at jeg ikke rigtig er til stede, eller som om jeg er i en drømme-agtig tilstand. Jeg kan slet ikke finde ud af at arbejde med denne fornemmelse og den gør mig bare så angst. Jeg bliver mere og mere bange for at det aldrig skal gå over, at jeg er ved at blive sindsyg eller at der er et eller andet helt galt med mig.angst meditationJeg har haft denne følelse konstant de sidste 4 uger og er ved at føle mig helt tyndslidt, alt hvad jeg foretager mig føles som en kraftanstregelse hvor jeg hele tiden føler at jeg skal holde sammen på mig selv for at angsten ikke bryder fuldstændig løs, og intet føles derfor rart - resultatet bliver at jeg kommer til at isolere mig, jeg har konstant dårlig samvittighed overfor både min mand og mine børn og jeg føler mig fuldstændig frastjålet mit liv som jeg kendte det.angst meditationJeg har ved lægen fået udskrevet en recept på nogle benzodiazapiner, synes dog ikke de hjælper det helt store, og er jo også kun en meget midlertidig løsning.angst meditationHåber at I kender til denne uvirkelighedsfornemmelse, og har nogle råd til hvordan jeg kan slippe ud af den!angst meditation

Mvh Albe

Kære Albe

Uvirkelighedsfornemmelse er et meget klassisk angstsymptom og opleves af mange angstramte, som ekstremt ubehageligt. Denne uvirkelighedsfornemmelse kommer ofte i forbindelse med at din hjerne ikke får den ilt, den skal have. Det er ikke farligt, men jeg vil tro, at du trækker dit åndedræt meget overfladisk. Det vil sige, at du ikke trækker det helt ned i maven og du trækker det måske heller ikke regelmæssigt, som du plejede, før du oplever uvirkelighedsfornemmelser.
angst meditation

Uvirkelighedsfornemmelser
angst meditation


 

Du skriver ikke noget om din vejrtrækning, så det er kun mit bud på dine uvirkelighedsfornemmelser.
angst meditationDer er også noget andet, jeg lægger mærke til i dit brev. Det er den måde, du beskriver din situation på, som er meget normal, men desværre også meget uhensigtsmæssig.
angst meditationDe ord, du bruger om din situation:
• Bange for om det aldrig går over.
• Er ved at blive sindssyg.
• Der er noget helt galt med mig.
• Dårlig samvittighed.
• Frastjålet mit liv.angst meditation

De her ord er meget normale, når du befinder dig der, hvor du er lige nu. Men det er vigtigt, at du bliver bevidst om, at disse ord (sætninger) kun er med til at fastholde dig i din angstfyldte situation.
angst meditationJeg vil derfor råde dig til at arbejde med dine tanker – simpelthen gå ind og lave bedre alternative ord. Fx med sætning 1 ” Bange for om det aldrig går over” – laver du om til ”Selvom jeg er bange lige nu, så kommer jeg ud af min angst, så længe jeg arbejder aktivt med den”. Sætning 2 ”Er ved at blive sindssyg” – laver du om til ”Jeg har rigtig mange tanker oppe i mit hoved, men de gør mig ikke sindssyg”.
angst meditationDet er vigtigt, at du skriver alle dine tanker ned, når de dukker op. Og at du så får lavet dem om til bedre alternativer. Du læser dine nye alternativer op for dig selv enten højt for dig selv eller inde i dit hoved. Det bør du gøre hver dag i de første 3-6 måneder.
angst meditationDet er også vigtigt, at du træner dit åndedræt dagligt – da jeg tror, du kan få stor gavn af denne øvelse. Du kan downloade min guide inde under fanebladet ”Gratis” og så hedder guiden ”5 steps til at dæmpe angsten”.
angst meditationDet direkte link er her: http://www.stopangsten.dk/gratis/5-steps-til-at-daempe-angsten
angst meditationMedicin er desværre en midlertidig ”løsning” – løsning er egentlig et forkert ord, fordi den ikke løser noget som helst. Men den kan jo få dig til at udholde hverdagen, men jeg anbefaler stort set aldrig brug af medicin uden at det er i forbindelse med et behandlingsforløb. Her kan medicin til gengæld være rigtig godt.
angst meditationJeg vil virkelig anbefale dig at søge hjælp hos en kognitiv psykolog, da det lyder som om, at angsten er ved at overtage for meget i dit liv. Og sådan behøver det slet ikke at være. Du kan helt sikkert (måske også hurtigt) komme fri af din angst igen, hvis du får hjælp af en fagprofessionel, der kan gøre dig yderligere bevidst om din angst og give dig værktøjer, så du kan takle den.
angst meditationHusk at du kan få en henvisning til en kognitiv psykolog hos din egen læge.
angst meditationHeld og lykke!
angst meditationKh Sofiaangst meditation

Skriv en kommentar, hvis der er noget, du kan bruge fra indlægget. Tak fordi du læste med idag Hjælp til angstAngst hvad kan man selv gøre?


angst meditation

 

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få samtidig mine 7 konkrete råd og værktøjer til at få angsten væk.
JA TAK, JEG VIL GERNE TILMELDE MIG

Angst hvad kan man selv gøre?

(Visited 3.288 times, 1 visits today)
Gratis e-bog: Når angsten puster dig i nakken
Close

Få min Gratis E-bog "Når angsten puster dig i nakken"

★ Angst, stress og vrede - hvordan giver jeg slip?
★ Er varig angst farligt for helbredet?
★ Hvornår ved jeg, at angsten er på retur?
★ Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få e-bogen gratis
Share This