Mange faktorer kan fremprovokere angst og symptomer på angst. Et hurtigt, nemt, og billigt trick er, at du udelukker alle de faktorer, der trigger din angst og gør dine angstanfald værre.

Vand og angst

Det første du kan gøre er at tage et kig på, hvor meget vand, du drikker om dagen. De fleste danskere drikker ikke nok vand, men hvis du samtidig kæmper med angst symptomer, angst eller angstanfald, skal du spidse øre nu.

Dehydrering kan give symptomer på angst

Hvis du er dehydreret, så er der stor sandsynlighed for, at du oftere mærker angst eller får flere og voldsommere angstanfald. Det er yderst sjældent at dehydrering i sig selv udløser angst, men det kan være en stor bidragsyder til angst og angstsymptomer.

Dehydrering og angst

Dehydrering kan påvirke angst på forskellige måder, fordi symptomer på dehydrering ligner til forveksling symptomer på angst.

Alt for mange mennesker er dehydreret, det viser undersøgelser gang på gang. Det er måske underligt, når vand er frit tilgængeligt og gratis. Det er bare at gå ud til vandhanen og fylde glasset.

 

Vand og angst

Vand er det mest livsnødvendige næringsstof i din krop. Vand er centralt for alle kroppens funktioner. Vand transporterer hormoner, kemiske budbringere og næringsstoffer til vitale dele af kroppen.

En krop der mangler væske fungerer ikke optimalt. Blodcirkulationen bliver dårlig, musklerne bliver anspændte og hormonerne kan ikke finde hen til de rigtige steder i kroppen. Din hjerne bliver svag eller forandrer sig på baggrund af mangel på vand (hjernen består af 85 % vand).

Kroppens primære arbejdsopgaver er at holde en normal kropstemperatur og udskille affaldsstoffer. Derfor er det så vigtigt, at du drikker vand i forhold til det tab, der sker. Hvis du ikke gør det, ender du med at blive dehydreret. Vi taber 2-2,5 liter væske pr. dag.

De fleste af os drikker vand, når vi er tørstige. Så bunder vi lige en halv eller et helt glas vand. Men det er vigtigt at vide at din følelse af tørst ikke kan dække dit daglige væsketab. Det gælder fx hvis du dyrker motion eller hvis du er i meget varme og fugtige omgivelser. Det kan også være svært at mærke sin tørst, når kroppen er ude af balance. Tørst kan også nogle gange vise sig som sult. Med alderen skal vi være særlige opmærksomme, fordi vores tørstfølelse ofte er svækket.

Det er vigtigt at sige, at dehydrering sjældent giver angst i sig selv, men hvis du ikke drikker nok vand, så er der stor chance for, at du forværrer dine angstsymptomer eller at du oplever en voldsommere angst, i kraft af at du drikker for lidt vand.

Dehydrering og angstanfald

Hvis du tænker over det, så har angstanfald stort set altid fysiske triggere.

Hvad er angstanfald? Et angstanfald opstår, når hjernen tolker kroppens fysiske forandringer, som noget alarmerende og farligt. Kroppen ”fortæller” hjernen, at der er fare på færde.

Symptomer på angstanfald kan eksempelvis være, når hjertet banker lidt hurtigere end normalt. Så tolker hjernen denne øgede hjerterytme som noget meget alvorligt – den tror, der er tale om et hjertestop. Og det er egentlig lidt underligt, når nu hjerterytmen bliver påvirket konstant af den mad vi spiser, det vi drikker og når vi løber efter bussen.

Mange mennesker har spurgt mig om, ”hvordan føles et angstanfald?” Det er meget svært at svare på. Jeg var bange for at dø, så den her dødsangst gjorde, at alt hvad der mindede om død fremprovokerede angstanfald symptomer.

Angstanfald symptomer kunne være et stik i armen eller spændinger i kroppen inde ved hjertet. Uden nogen konkret tanke, så skyllede angstanfald på angstanfald ind over mig. Den værste følelse for mig (som for mange andre) var panikfølelsen. Ren og skær rædsel, kæmp eller flygt-mekanismen.

Jeg tænkte tit – ”Shit, nu kommer der et angstanfald, hvad gør jeg”. Vand er helt centralt. Når du er dehydreret, så er der nemlig større sandsynlighed for, at du oplever mange af de her angstsymptomer, som trigger panikken ved et angstanfald.

Når du drikker nok vand, så får du mere energi og klarhed. Men hvordan finder du ud af, om du mangler væske lige nu og her? Her er en liste med tegn på dehydrering.

Symptomer ved dehydrering:

• Hovedpine
• Træthed
• Appetitløshed
• Svimmelhed
• Øget hjerterytme
• Svækket immunforsvar, og du er tit forkølet
• Nedsat udholdenhed og styrke. Er den primære årsag til hedeslag

Mange af disse symptomer kan fremprovokere angstanfald. Mange af de her symptomer skyldes også at dit blodtryk falder. Når din krop er dehydreret bliver dit blodtryk lavere. Det resulterer i, at din hjerterytme bliver hurtigere for at kompensere for det lave blodtryk.

Det er grunden til, at du er nødt til at tage det her alvorligt, hvis du oplever angstanfald og virkelig sørge for at drikke nok vand. Vand alene kan selvfølgelig ikke fjerne dine angstanfald fuldstændig, men vand kan helt sikkert være med til at reducere nogle af de triggere, som fremprovokerer dine angstanfald. Mere vand kan måske også bidrage til, at du oplever færre angstanfald eller at de ikke bliver så voldsomme.

Drik vand i perioder med angstanfald

Vand synes at have en naturlig beroligende egenskab, så hvis dehydrering ikke bidrager til din angst, så kan det sommetider være en god ide at drikke et glas vand, når du føler angst. At drikke vand kan være beroligende og tit vil din krop have godt af det ekstra vand i perioder med mange angst symptomer, general angst og angstanfald.

Sørg for altid at have en drikkedunk ved siden af dig, så er det nemmere at huske på at drikke vand.

 

Vand og angst

 

Test: Er du dehydreret?

Der er to metoder, der kan afsløre om du er dehydreret.

Den første metode er tisseprøven.

Efter du har tisset på toilettet, kan du lige tage et kig på din urin. Hvilken farve har den?

Hvis din urin er lysegul eller farveløs, har du drukket nok vand. Er den gul, mørkegul eller lugter, skal du drikke mere vand.

Hvis du ikke har lyst til at kigge ned i tønden. Så kan du bruge den berømte Turgor-hudtest.

Fremgangsmåden er følgende:

Brug tommel- og pegefinger til at hive huden opad på din håndryg.
Træk huden imellem din tommel- og pegefinger så langt opad, som du kan, og giv så slip.
Hvis huden omgående falder ned igen, er din væskebalance god. Forsvinder huden kun langsomt, vil det være en rigtig god ide at drikke noget mere vand.

Hvor meget vand?

En god tommelfingeregel er, at du skal drikke en 1/3 af din kropsvægt i deciliter hver eneste dag.

Hvis du fx vejer 60 kilo, bør du drikke 20 deciliter (2 liter) vand om dagen.

75 kilo = 25 deciliter (2,5 liter) vand
90 kilo = 30 deciliter (3 liter) vand

Sådan gør du:

Du kan lige slå et smut forbi din vægt for at se, hvad du vejer, hvis du ikke ved det. Du tager så det antal kilo, du vejer og dividerer med 3, og så kan du kan det antal deciliter vand, du bør drikke om dagen.

Du giver din krop de bedste betingelser, hvis du fordeler, det vand du drikker over hele dagen. Der findes ikke et lager for vand i kroppen, så det vand du drikker, der ikke umiddelbart kan bruges, sendes videre i kroppen og ud som urin.

Når du om aftenen pludselig opdager, at du ikke har drukket nok vand i løbet af dagen, så hjælper det altså ikke lige at bælle en liter vand på én gang. Det vand kan kroppen ikke nå at optage, det vil bare komme hurtigt retur. Drik lidt vand ad gangen over hele dagen, det vil klart være det bedste for din krop.

Kærlig hilsen
Sofia

(Visited 2.677 times, 1 visits today)
Share This