Hvis du har svært ved at falde i søvn, er det måske, fordi du gør det helt forkert?

 

Du kan ikke falde i søvn på kommando. Men du kan kontrollere det, du gør i timerne op til.

 

Jeg har selv oplevet at panikvågne hvert kvarter døgnet igennem og over flere uger, og det var virkelig en væmmelig og nedslidende oplevelse. Det er lige præcis derfor, at jeg også har søvn som et tema i POWER klub (læs om alle fordelene).

 

Ved du det her?

 

At risikoen for at du oplever hyppigere angst symptomer er større, når du ikke får den søvn, du har behov for.

 

Og det er altså en skidt ting, fordi det kun forværrer din angst endnu mere.

 

Måske har du tænkt; “Hvordan falder man nemt i søvn”?

 

Derfor har jeg lavet denne guide til DIG, der ønsker at falde nemmere i søvn. Guiden fokuserer på alt det du KAN kontrollere, før du går i seng om aftenen.

 

 

SIDSTE KAFFEPAUSE

 

Drik din sidste Latté. Hvis du har svært ved at falde i søvn om aftenen, så drik din sidste te eller Latté (energidrik, Cola, chokolade, der også indeholder koffein) midt på eftermiddagen. Koffein er synderen, fordi den øger blodtrykket, øger pulsen og virker opkvikkende på centralnervesystemet.

2 TIMER FØR SENGETID

 

Hvordan falder man i søvn?

 

Vær i et andet rum inden du går i seng. Det betyder, at du ikke skal ligge inde i din seng og se film, TV-serier eller læse en bog. Det er NO GO, når du har svært ved at falde i søvn.

 

Skru ned for dit tv eller musik. Lyd er stimulerende for dine sanser og du nedsætter på denne måde påvirkningen, der kan kvikke dig op.

 

Sluk loftslamper og tænd bord- og gulvlamper. Lys er et af de vigtigste parametre, når du vil kontrollere din søvn. Brug el-pærer med et lavt antal Watt istedet for en med mange Watt. Lyset skal helst være gulligt lys og undgå så vidt muligt lyskilder som fx LED og spare-pærer. Disse lyskilder lyser nemlig ikke jævnt i hele farvespektret, som glødetrådspæren. De lyser fortrinvist i de grønlige og blå farver, som fortæller kroppen, at det er tid til at stå op og samtidig undertrykker de også det søvndyssende hormon melatonin.

 

Skru ned for lyset på din Iphone, Ipad, TV eller computerskærm. Skærme lyser med hvidt og blåt lys, og det er med til at forstyrre biologien i din døgnrytme. Døgnrytmen styres af ganglie-celler i øjets nethinde, som sender signaler videre til hjernen, der så bremser søvn-fremmende nerveceller og sætter liv i de nerveceller, der holder dig vågen.

 

Spis din sidste portion mad nu – undgå sukker og chilli (og andre hardcore krydderier). Sukker er med til at tilføre en god energi til kroppen, og det er det sidste du har brug for lige nu. Krydret mad kan forårsage halsbrand og maveproblemer, der kan kickstarte yderligere søvnproblemer.

 

1 TIME FØR SENGETID

 

Hvordan falder jeg hurtigt i søvn?

 

Skru ned for lyset på din Iphone, Ipad, TV og computerskærm. Hvis du ikke allerede har gjort det, så er tiden inde nu til, at du skruer lyset ned på alle de enheder, du bruger. Mange mennesker tror ikke, at lyset påvirker dem. Men der tager du fejl, det påvirker din naturlige døgnrytme og sender opkvikkende signaler til din hjerne.

 

Hold op med at besvare dine arbejds-emails. Når du tænker på alt det, du skal nå imorgen hjælper det dig ikke med at falde hurtigt i søvn. Tværtimod begynder dine tanker at køre rundt i hovedet på dig (hvis dine angst tanker ikke allerede gør det).

 

Skru ned for din radiator. Din kropstemperatur falder en smule før sengetid, fordi din døgnrytme styrer kropstemperaturen. Når du skruer ned for varmen, signalerer du til kroppen, at du skal sove. Dit soveværelse skal være køligt og mørkt, ligesom de huler vi engang boede i. Du sover bedst mellem temperaturer på 15 og 22 grader (nogle har det godt med 13 grader).

Du kan også åbne et vindue på klem, men kun hvis det er køligt og stille udenfor. Frisk luft hjælper dig med at sove bedre.

 

Ikke mere alkohol nu. Man skulle tro at alkohol gør dig mere træt, men når alkoholen i løbet af natten damper af, påvirker det kvaliteten af din søvn. Din søvn bliver ofte mere fragmenteret og du bliver mere følsom over for lyde, som ellers ikke ville vække dig.

En lille tommelfingerregel: Den mængde alkohol, der gør, at du ikke kan køre i bil, kan ødelægge din søvn.

 

Stil vandglasset ned. Du skal helst ikke drikke noget på dette tidspunkt. Hvis du gør, vil du utvivlsomt vågne op om natten for at rende på toilettet. Hvem har ikke prøvet det 🙂

 

Læs, snak eller lyt til musik. Gør noget som er afslappende – og som ikke inkluderer en skærm. Ja, du kan endda rydde lidt op i dine gemmer, så længe du slapper af ved det.

30 FØR SENGETID

 

Hvordan falder man nemt i søvn?

 

Dyrk sex (eller hvis du er single, onaner!). Du sover bedre efter sex (hvis du altså har energien til det).

 

Gå i bad. Når du går i seng falder din kropstemperatur en smule. Det samme sker, når du tager et bad, her får du også samme kølende effekt. Du behøver ikke at vaske hår. Det er ikke alle der synes, det er behageligt at sove med vådt eller fugtigt hår. (Som for eksempel mig)

NÅR DU FØLER DIG TRÆT

 

Sæt en blæser til. Hvis du bor et sted, hvor der er meget lydt, kan du bruge en blæser til at “neutralisere” lydene. Eller bare på en varm sommerdag.

 

Gå i seng. Hvis du går i seng, før du er træt, vil du have svært ved at falde i søvn.

 

Drop de dybe samtaler med din partner. Når du slukker lyset skaber det tit en hyggelig atmosfære, men det er ikke en god idé at tale om seriøse emner nu. Og hvis du er i søvnunderskud allerede, gør det ikke dit parforhold bedre. Tal om vigtige ting med din partner under aftensmaden eller i hyggestunden om aftenen.

 

Læg i din favoritstilling. Læg dig i din bedste sovestilling. Hvis du ikke ved, om du sover bedst på maven, siden eller ryggen, så prøv dig frem. Du kan også spørge din sidemand eller kvinde om han/hun har lagt mærke til, hvilken side du ligger mest på.

 

NÅR DU KOMMER HJEM KL. 23.43

– PÅ EN HVERDAG. 

OG DENNE GUIDE IKKE HOLDER!

 

Hvordan falder man i søvn?

 

Slap af i 10 minutter. Sæt eller læg dig ned og slap af – i et hvilket som helst rum, bare ikke dit soveværelse. Det virker bedre for dig end at gå direkte i seng.

 

TIK TAK – 20 minutter og du er  stadig vågen. Lad være med at blive liggende i sengen. Stå op og lav noget afslappende fx læse en bog af papir (ikke på din Iphone eller Ipad) eller læg dig på sofaen og hør meditationsmusik.

 

Søvn er et meget centralt emne, når du har angst. Jeg har derfor også søvn som et tema i POWER klub. Det er faktisk lige på stående fod, det mest læste tema i klubben. Jeg tager en snak med Mikael Rasmussen (Danmarks bedste søvnvejleder) om, hvordan du får skabt gode sovevaner, og hvad du kan gøre, hvis din hjerne bare ikke vil give dig et break fra angst tankerne.

 

Hvis du sidder og tænker, hvad dælen er POWER Klub?

 

POWER klub er en lukket medlemsklub, hvor du finder masser af viden, værktøjer og øvelser til at komme videre. Du får hjælp til at acceptere og anerkende angsten, men også hvordan du får kontrol over den, så den ikke tager overhånd. (Læs om alle fordelene her)

 

Du finder hurtigt ud af, at du ikke er den eneste i denne verden, der føler sig ”mærkelig” eller ”skør”. Du behøver derfor ikke at føle dig ensom omkring det at have fået angst.

 

Jeg spurgte på et tidspunkt medlemmerne om, hvad konsekvensen havde været, hvis de ikke havde været medlem af POWER klub.

 

De fleste medlemmer skrev det her:

 

  • Flere besøg hos psykolog.
  • Alt har taget meget længere tid, og jeg ville have haft det skidt i alt for lang tid.
  • Mere ensomhed omkring det at have fået angst.

Angst hvad kan man selv gøre?

Med dit POWER klub medlemskab får du:

 

  • Ubegrænset adgang til alle digitale produkter, så længe du er medlem af POWER klub.
  • Et nyt tema hver måned, der bliver liggende i forummet, som vokser sig større og større for hver måned, der går.
  • Mulighed for at dykke ned i nøjagtig den øvelse, der kan hjælpe dig bedst lige nu.
  • Adgang til det store forum, hvor du kan lytte, se, læse og fordybe dig i det emne, der passer til dig netop nu.
  • Alle øvelser og digitale produkter er tilgængelige 24/7 altså hele døgnet rundt, så længe du er medlem af POWER klub.
  • 25 % rabat på personligt skræddersyet forløb med Sofia Mira.
  • POWER klub er et månedligt medlemskab, der trækkes automatisk fra din konto én gang om måneden. Du kan til enhver tid opsige dit medlemskab.

 

Feedback fra medlemmerne:

 

Jeg synes, at SA POWER Club er rigtig godt. Der er nogle spændende månedens temaer. Det er også rigtig godt med spørgetime. Hvis man stiller et spørgsmål, får jeg følelsen af at blive taget alvorligt, og at Sofia forstår, hvordan jeg har det. Sofia kommer også med meget udførelige svar, som jeg kan arbejde videre med. Der er også mange øvelser i klubben, som man kan gå i gang med at lave“. – Tina

 

Det er en rigtig rigtig god klub. Fantastisk dejligt at den ledes af en kvinde, der har været der selv, og som ved, at der er en vej ud af angsten. Man gives pejlemærker som man i den grad kan bruge til noget. Som vejleder og også provokerer. Yaaaah“. – Mette

 

Jeg er meget glad for, at jeg fandt din side og specielt dine videoer.  Dem ser jeg egentlig mange gange, da de holde mig fokuseret og motiveret. Jeg har jo gået til psykolog ved siden af, uden det store gennembrud endnu(satser på en ny). Jeg har lagt mig en plan ved hjælp af dine råd og det får mig igennem og tilbage på sporet i stedet for at lægge mig i sengen og kæmpe med alle symptomerne. Det er jeg rigtig glad for. Du kommer med nogle værktøjer som kan bruges, jeg arbejder i det omfang jeg kan, med kognitiv terapi og alle de ting jeg er angst for, der åbenbart mange ting (nogen kommer jeg heldigvis hurtigt igennem). Når jeg føler alt bliver sort igen, er jeg inde på din side for at lytte eller læse. Også får du trykket på nogle knapper i mig, der får mig i gang igen.(jeg kan ikke altid rumme, at læse så meget, derfor er videoerne ret gode) Du er ligesom mit faste holdepunkt i øjeblikket og det er rart. Bare det, at du ved hvad du taler om, din troværdighed skinner igennem i videoerne. Det er jo meget grænseoverskridende at åbne op, når jeg altid har været et lukket menneske.(har jeg lært af min mor). Dit sidste interview om stress er ret godt, da der også kommer nogle gode råd frem. Jeg prøver at følge de råd, jeg synes jeg kan overkomme og putter lidt mere på efterhånden som tiden går og jeg kan rumme. Jeg har kun positive ting at sige om POWER klubben og ser frem til hvad der kommer af nyt næste måned”. – Caroline

 

Denne klub er min redning, jeg er ikke god til at komme afsted til aftalt tid til hverken læge eller psykiater, men her kan jeg når der er ro om aftenen få tid til at fordybe mig. der er hurtigt svar på ens spørgsmål og man har mulighed for at få en dialog enten med Sofia eller andre medlemmer. alle de dejlige mails der dukker op, er med til at holde mig til ilden og få tingene gjort. både hjemme opgaverne som er overkommelige og de videoer der bliver lavet giver en masse refleksioner over ens angst samtidig med at der bliver givet en masse nyttige redskaber til at arbejde videre. jeg ville ikke undvære denne klub“. – Diana

 

(Visited 2,444 times, 5 visits today)
Gratis e-bog: Når angsten puster dig i nakken
Close

Få min Gratis E-bog "Når angsten puster dig i nakken"

★ Angst, stress og vrede - hvordan giver jeg slip?
★ Er varig angst farligt for helbredet?
★ Hvornår ved jeg, at angsten er på retur?
★ Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få e-bogen gratis
Share This