Den ideelle kost til dig der har angst eller angst symptomer er en kost, som bevarer dit blodsukker på et stabilt niveau i løbet af dagen.

Hvorfor nu det?

Symptomer på angst ligner nemlig rigtig meget dem, som du også oplever, når dit blodsukker er lavt.

Når dit blodsukker svinger for meget, så bliver der sendt mere adrenalin ud i kroppen. Dette energiboost kan godt fremprovokere angst symptomer eller et regulært angstanfald – der er også en del mennesker, som får symptomer på angst eller angstanfald, fordi de aftenen forinden har været i byen og drikke helt vildt eller været ude og spise 10 retters gourmetmad. Det er dit blodsukker, der er ophavsmanden.

Det første du er nødt til at udelukke fuldstændig er koffein.

Koffein


Koffein er et NO-GO, hvis du har angst, symptomer på angst eller oplever angstanfald.

Du finder koffein i visse læske- og energidrikke, kaffe, the, mørk chokolade og Cola (og i anti-celllulitis creme – vidste du det?)

De fleste oplever fx kaffe som en opkvikkende drik. Det der sker, når vi fx drikker en kop kaffe er at koffeinen går ind og stimulerer centralnervesystemet. Du vil derfor føle dig mere vågen og koncentreret, og så får du faktisk også en hurtigere reaktionsevne (det er grunden til, at det har stået som et forbudt stof på dopinglisten over præstationsfremmende midler – men gør det dog ikke længere).

Angst hvad kan man selv gøre?billed3

Angst hvad kan man selv gøre?Studier viser også, at koffein giver en følelse af velvære og bedre humør, og på samme tid bliver dit behov for at sove udsat. Når du oplever symptomer på angst, angst eller angstanfald (både generaliseret angst og panikangst) kan det forværres, hvis du indtager over 400 mg koffein, da det kan give rytmeforstyrrelser i hjertet og give maveproblemer.

Angst hvad kan man selv gøre?
Så hvis du bokser alt for meget med din angst og har angstanfald, så bør du ikke drikke kaffe eller indtage andre koffeinholdige drikke eller fødevarer.Det du skal være opmærksom på, hvis du drikker meget kaffe eller cola og har gjort det regelmæssigt over længere tid, og du så pludselig stopper med det. Så kan du opleve abstinenssymptomer.
Angst hvad kan man selv gøre?
Abstinenssymptomer kan være hovedpine, angst symptomer, træthed, manglende energi, øget irritation og influenzalignede symptomer. De dukker som regel op 24 timer efter du er stoppet med at drikke eller spise koffeinholdige drikke eller fødevarer.
Angst hvad kan man selv gøre?
På 2. dagen vil dit ubehag ved abstinenserne være på sit højeste, og derefter klinger det af og forsvinder helt efter cirka en uges tid. Hovedpine er den hyppigste gene og selve graden af abstinenserne opleves forskelligt for dig og mig.Så hvis angsten styrer for meget i dit liv og du oplever angstanfald, så bliver du nødt til at tage dit koffeinindtag alvorligt.
Angst hvad kan man selv gøre?
Det betyder ikke at du aldrig mere kan drikke kaffe, cola eller lige hapse et stykke chokolade – men så længe du oplever symptomer på angst og har angstanfald, så vil det være en rigtig god ide at fjerne det fuldstændig fra din kost.Den pris du betaler er simpelthen for høj – så let it go!Det næste du skal undgå er alkohol.
 Angst hvad kan man selv gøre?
Alkohol
Alkohol er ofte en stor del af vores kultur – især i Danmark. Vi bliver tit budt på et glas vin, en øl eller en cocktail, når vi er til middag hos venner eller familie.
Angst hvad kan man selv gøre?
billed4
  Angst hvad kan man selv gøre?Men angst og alkohol er en meget dårlig cocktail. Tømmermænd og en lille smule stress kan trigge et angstanfald.
 Angst hvad kan man selv gøre?Alkohol ligner koffein på den måde, at det går ind og forstyrrer din dybe søvn. Det er her din krop og hjerne restituere sig mest. Det er den form for søvn, vi har allermest brug for (især når vi har angst), fordi den påvirker dit humør, koncentration og ydeevne.Angst hvad kan man selv gøre?
De fleste voksne har brug for omkring syv timers søvn (plus/minus en time). Med alderen vil du vågne flere gange og din totale søvntid vil blive kortere. Angst hvad kan man selv gøre?
 Den sidste ting du skal dømme ude af din kost er sukker.
Angst hvad kan man selv gøre?
Sukker
Angst hvad kan man selv gøre?
Det er ikke alt sukker, der er noget skidt. Din hjerne har brug for sukker, så den kan fungere optimalt. Den har brug for blodsukker, det der også kaldes glukose – det er din hjernes brændstof.Angst hvad kan man selv gøre?billed5
Angst hvad kan man selv gøre?
Dit blodsukker må ikke være for højt, men det må altså heller ikke være for lavt. Dine nerveceller har det bedst, når blodsukkeret ligger inden for disse yderpunkter. Mængden af glukose regulerer dit humør – hvad du tænker og føler.
Det der afgør dit glukoseniveau er det, du spiser og drikker.
Angst hvad kan man selv gøre?
Så det du putter i munden bestemmer altså dit humør, din evne til at tænke og dit energiniveau.Din hjerne og faktisk også dine muskler har brug for glukose, så du har behov for en kost, der består af kulhydrater. Og det er ikke alle former for kulhydrater, der er gode som fx raffineret (hvidt) sukker. Det er et NO-GO, hvis du har angst symptomer, angst eller oplever angstanfald.Angst hvad kan man selv gøre?

Du skal hive fat i kulhydrater som frugter, grøntsager og bønner. Tilsat sukker skaber store udsving i dit blodsukker, og derfor er det ikke en god ide at spise alt for mange søde sager. De store udsving i dit blodsukker udløser adrenalin i kroppen, og det kan være med til at fremprovokere et angstanfald.Angst hvad kan man selv gøre?

Så skær dit overforbrug af tilsat sukker helt væk fra din kost eller hold det nede på det niveau, som sundhedsstyrelsen anbefaler.Angst hvad kan man selv gøre?

Sundhedsstyrelsen anbefaler for en voksen kvinde maks. 55 gram (svarer cirka til en halv deciliter) og for en mand maks. 70 gram sukker om dagen. En dansker spiser i gennemsnit 113 gram om dagen, så kig på din kost – måske spiser eller drikker du for meget sukker?Angst hvad kan man selv gøre?

Hvis du er sukkerafhængig. Så start med at droppe cola, sodavand, saftevand og drikke yoghurter. Drik i stedet vand – du bør drikke 8 glas om dagen. Når du har vænnet kroppen til det, så drop kager og slik og fortsæt på den måde. Så du får fjernet det usunde sukker.Angst hvad kan man selv gøre?

Lidt fakta om koffein og alkohol:Angst hvad kan man selv gøre?

Kaffe: 1 kop indeholder 100 mg koffein. (I filter-, espresso- og kogekaffe er der lidt mere koffein end i en kop pulverkaffe)

Angst hvad kan man selv gøre?Te: 1 dl indeholder i gennemsnit 25 mg koffein. (Stærk te kan have det samme koffeinindhold som kaffe)Angst hvad kan man selv gøre?
 Koffeinfri kaffe, kakao og chokolademælk indeholder som regel 3-5 mg pr. dl.
Angst hvad kan man selv gøre?
 Cola: I Danmark må der maksimalt være 15 mg koffein pr. dl.
Angst hvad kan man selv gøre?
 Energidrikke: I Danmark må der maksimalt være 32 mg koffein pr. dl. (Ofte svarer en energidrik til en kop kaffe)
Angst hvad kan man selv gøre?
 Har du et alkoholproblem, så kan du få hjælp her:
Angst hvad kan man selv gøre?
Sundhedsstyrelsens anbefalinger vedrørende alkohol er 7 genstande om ugen for kvinder og 14 for mænd. Hvis dit forbrug ligger på det niveau, så har du en lav risiko for at blive syg på grund af alkohol.
Angst hvad kan man selv gøre?
Hvis dit forbrug overstiger 14 genstande om ugen for kvinder og 21 for mænd, så vil du have en høj risiko for sygdom.Den gode nyhed er, at der er hjælp at hente og så er den gratis. Angst hvad kan man selv gøre?Du kan nemlig få gratis hjælp til dit alkoholproblem, og samtidig være anonym, hvis du ønsker det. Du kan få en henvisning fra din egen læge til et alkoholambulatorium, men du kan også få hjælp af din læge via korte samtaler.
Angst hvad kan man selv gøre?
Det er også muligt selv at henvende sig på et ambulatorie. Der er desværre ikke ambulatorier i alle kommuner, men kommunen har pligt til at henvise dig til et, så du kommer i behandling. Det skal ske senest 14 dage efter, at du har henvendt dig med dit alkoholproblem.
(Visited 7,187 times, 5 visits today)
Gratis e-bog: Når angsten puster dig i nakken
Close

Få min Gratis E-bog "Når angsten puster dig i nakken"

★ Angst, stress og vrede - hvordan giver jeg slip?
★ Er varig angst farligt for helbredet?
★ Hvornår ved jeg, at angsten er på retur?
★ Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få e-bogen gratis
Share This